Først publisert i spalten Si ;D Sex og Psyke, Aftenposten, 19.12.17.

Kjære, alle sammen!

I løpet av det siste året har jeg svart på mange interessante spørsmål fra ungdommer (dette er spalte nummer 39!) og prøvd å gi så gode svar jeg kan. Det har vært spennende, utfordrende og veldig givende. Selv om alle spørsmål og svar har vært unike, er det visse temaer og råd som har gått igjen.

Idet vi går inn i juleferien tenkte jeg derfor å avslutte med en oppsummering av det jeg opplever er de viktigste og mest etterspurte rådene.

 

1. Lytt til følelsene dine

De er ditt viktigste signalsystem og kompass. De sier noe om hvordan du har det med deg selv, med andre rundt deg og hva du har behov for.

Følelser er en essensiell del av det å være et menneske. Det er vondt å miste kontakt med dem. De gir liv, gnist og mening – og må få lov til å være der.

 

2. Vær på eget fjell

Dette innebærer å se verden «fra seg selv», med oppmerksomheten utover. Når vi blir sosialt usikre, går vi ofte opp på andres fjell og forsøker å vurdere oss selv utenfra.

Men vi er svært dårlige på å lese andres tanker. Gå tilbake på ditt eget fjell ved å flytte fokus ut på det du ser og hører.

 

3. Møt deg selv med selvmedfølelse

Ikke med selvkritikk eller selvmedlidenhet. Selvmedfølelse er å møte deg selv med forståelse når du har det vanskelig, på en omsorgsfull og normaliserende måte. Det er en forutsetning for å forstå hva du trenger for å få det bedre.

Selvkritikk er å kjefte på seg selv for hvordan du har det. Selvmedlidenhet er å dyrke smerten som noe helt unikt og spesielt bare du kan forstå.

Møt deg selv som du ville møtt en venn.

Stort sett alle er enige om at det er fint å vise sårbarhet, og vi liker at andre gjør det. Likevel synes nesten alle det er vanskelig å gjøre det selv.

Det å vise sårbarhet er skummelt, nakent og, ja – sårbart – men det er sårbarheten som utløser tillit, omsorg og trygghet fra andre. Gevinsten er stor.

 

5. Smerte og vonde følelser er en naturlig del av livet

Mennesker er ikke ment å være lykkelige hele tiden. Vi har både positive følelser (glede og interesse) og negative (skam, frykt, sinne, trist, avsky, forakt). Hver har sin funksjon.

De vonde følelsene dine hjelper deg med å overleve, få støtte, tilpasse deg og hevde deg selv. Det er vondere å kjempe i mot, enn å akseptere dem.

 

6. Ensomhet handler ikke bare om å ha folk rundt seg

Det handler vel så mye om å oppleve emosjonell nærhet med de du er sammen med. Del følelser og opplevelser med hverandre.

Strekk deg ut mot andre når du har det vanskelig eller ser noen som har det. Slik kan flere kjenne seg som en del av flokken.

Mennesker trenger mennesker.

 

7. Be om hjelp når livet er for vanskelig

Når du strever med noe, så snakk med noen om det. Også når du ikke vet hva det skyldes eller synes det er teit.

Du kan gjerne snakke med fastlege, helsesøster eller psykolog, men husk at det første stedet å gå gjerne er venner og familie. Helsepersonell har ikke monopol på å være medmennesker.

 

Jeg ønsker dere lykke til med livet! Takk for mange spennende spørsmål og tilbakemeldinger, og takk for denne gang!